أحمد فلوكس يكشف بطولة الضابط محمود في فيلم الممر

صدى البلد 0 تعليق ارسل طباعة تبليغ حذف

نشر الفنان أحمد فلوكس، عبر موقع «إنستجرام»، كلمات كتبها الصحفية نشوى الحوفي، عن دوره في فيلم الممر.

وكانت الكلمات كالآتي: «مش حأقدر أنسى عبارات جت على لسان الظابط محمود في فيلم الممر اللي بالنسبة لي من اهم شخصيات الفيلم لأنه ضابط اسير... سنة 1999 قابلت الاديب فؤاد حجازي وهو كان واحد من اسرى مصر في 67 وسجل ده في كتابين الاول الاسرى يقيمون المتاريس والتاني الرقص على طبول مصرية... لما تقراهم تعرف معنى الدور اللي قدمه احمد فلوكس اللي ابدع في اظهار معنى كلمة" رجولة الظابط المصري" في وقت الأزمة».

وتابعت الحوفي: «اتفرج وهو بيأمر رجالته بعد الاسر بانهم يقولوا صيحة حماس وهو بيرفض تهديد القائد الاسرائيلي بانهم لازم يعترفوا ,وبيعرفه انه على جثتهم انه يعرف حاجة..فيضربه بالرصاص في رجله فيقوم برجوله رغم الاصابة».

وأضافت: «اتفرج عليه وهو قاعد بثبات وبيستجوبه الظابط الاسرائيلي وبيهينه وبيهين رئيسه وان سينا بقت ملك اسرائيل ومش حترجع...واسمع كلمة الظابط محمود وهو بيقول له رغم التعذيب:احنا في مصر بنقول عشم ابليس في الجنة عايزك تمتع عينك وتبص لسينا عشان حنرجعها منكم تاني».

واستطردت «اتفرج عليه وهو بيقاتل في النهاية قوات اسرائيل وهو بيستشهد برجولة واخر كلمة على لسانه لزميله وابن خالته الظابط...خلي بالك من امي... أحمد فلوكس ابدعت في دور ظابط مصري عاش برجولة ... واستشهد بكرامة».

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق